سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تعداد کل بازدید : 187354

بازدید امروز : 3

بازدید دیروز : 20

مرحومین نایینی

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

سایت های مفید

لوگوی دوستان







درباره سایت

مرحومین نایینی
مدیر وبلاگ : محمد جواد ایمانی نایینی[288]
نویسندگان وبلاگ :
محمد صادق ایمانی (@)[23]

محمد رضا خدابخشیان[10]
مسعود عبایی (@)[3]

اورانوس[4]
نسیم[2]
مجتبی پوربافرانی[2]
حسین فرزانیان محمدی[4]
محمد مهدی ایمانی نایینی[0]

آخرین مرحومین نایین

پیوندهای مفید

لینک به لوگوی من

مرحومین نایینی

حضور و غیاب

یــــاهـو

فهرست موضوعی یادداشت ها

مجالس ترحیم[57] . انتخابات[42] . اخبار اجتماعی فرهنگی[42] . اخبار عمرانی[31] . اخبار عمومی[25] . حوادث[19] . اخبار کشور و جهان[16] . اخبار علمی آموزشی[11] . صنایع دستی نایین[11] . انتصابات[9] . مقالات و دست نوشته ها[9] . اخبار سیاسی[9] . اخبار نظامی انتظامی[8] . اخبار ورزش[7] . مشاهیر نایین[7] . اخبار سفرها[6] . اخبار پزشکی سلامت[5] . اطلاعیه ها[5] . قوانین سایت[5] . درباره سایت و نویسندگان[5] . عکس های جالب[3] . آموزش نویسندگان[3] . اخبار اقتصادی[3] . اخبار روستای بافران[2] . اخبار مذهبی[2] . عکس های خبری[2] . مناسبت ها[2] . نظرسنجی[2] . مجالس و مراسم . درباره سایت و نویسندگان نایین نیوز دات آی آر . انتقادات . اخبار روستای مهرجان . Naein News khddk khmdk دشثهد دشثثد دشهد نایینیان نائینیان Naeini . آثار تاریخی نایین .

نظرسنجی

دریافت کد نظرسنجی

 

آخرین اخبار نایین

با دریافت این کد و قراردادن آن در سایت خود ضمن افزایش بازدیدکننده سایت خود به 2برابر از آخرین اخبار و اطلاعات نایین و ایران باخبر شوید.

دریافت کد اخبار نایین

بایگانی

انتخابات اسفند 86
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386

اشتراک

 

دانشمند می تواند هنگامی که از چیزی که نمی داند پرسیده شود، بگوید : «خدا داناتر است» و برای غیر دانشمند این حقّ نیست . [امام صادق علیه السلام]

سایت نایین نیوز از عموم علاقمندان دعوت میکند تا به عنوان نویسنده با سایت همکاری نموده و از مزایای فوق العاده سایت استفاده نمایند. برای دیدن اطلاعات بیشتر به قسمت قوانین سایت مراجعه فرمایید.

بیماری تب برفکی

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: دوشنبه 86/8/21::: ساعت 4:0 عصر

دستورالعمل پیش گیری و کنترل بیماری تب برفکی
- مقدمه:
بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده های دامی محسوب میگردد. این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام می شود. تقریباً تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند. شدت واگیری در دامهای حساس بسیار بالا (100%) بوده ولی میزان مرگ و میر پائین و عمدتاً دام های جوان را در برمی گیرد.
- اهمیت بیماری:
مقاومت ویروسهای بیماری تب برفکی در شرایط محیطی وهمچنین شدت ضایعات و علائم کلینیکی بیماری در گاوهای نژاد خالص و پرتولید از جمله گاوهای هلشتاین و دورگ همراه با خسارات جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت ورم پستان – کوری پستان که کاهش شدید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را بهمراه دارد در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیرقابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدانها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دامهای مبتلاء (عفونت های ثانویه) و در مواقعی غیراقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دامهای جوان و شیرخوار سبب شده است، این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی، جزء مهمترین بیماریهای ویروسی دام محسوب گردیده و در رده اولین بیماری گروه های گروه A (طبقه بندی بیماریهای دفتر بین الملل بیماریهای واگیر دام) قرار گیرد. در کشور ما نیز این بیماری مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی و تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماریهای دام محسوب میگردد.
اتیولوژی و پاتوژنز ویروسهای بیماری تب برفکی:
ویروس بیماری تب برفکی از خانواده پیکور ناویریده بوده و تمایل زیادی به حمله به بافت اپی تلیال داشته و پس از تکثیردر آنها و ورود ویروس به خون، بافتهای فوق را مورد حمله قرار میدهند و سبب ضایعات بسیار شدید در تمامی بافتهای موکوسی و پوششی از جمله دهان – سیستم تولید مثل – و تولید شیر (پستان) و بافت پوششی دست و پا میشوند و ضایعات شدید و وسیعی را بوجود می آورند که سبب کاهش شدید تولید شیر – گوشت و مرگ و میر ناشی از جمله ویروس به قلب (میوکارد) در دامهای جوان میشود. ضایعات اقتصادی و هزینه های درمانی و غیراقتصادی شدن دامهای مبتلاء در اثر ماهیت بیماری و هجوم سایر باکتریهای عفونت زا سبب شده است تا این بیماری دشمن دام وسرمایه دامی لقب بگیرد.
راههای انتقال بیماری:
ویروس بیماری تب برفکی از راه های مستقیم و غیر مستقیم بشرح زیر انتقال می یابد.
روش انتقال مستقیم:
مهمترین و اصلی ترین روش انتقال و انتشار بیماری بخصوص در کشورهای که بیماری به فرم بومی حضور داشته و اپیدمی های منطقه ای و یا وسیع دارند، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می باشد. دامهای مبتلا دارای علائم کلینیکی بیماری، خصوصاً در مراحل اولیه و فاز تب دار ویروس را از طریق انتشار همراه با هوای تنفس به دام در تماس انتقال داده و سبب بروز بیماری در دام حساس میگردند. به لحاظ وجود مقادیر بسیار زیاد ویروس در ترشحات و هوای تنفسی دامهای آلوده خصوصاً قبل از بروز علائم بالینی، انتقال مستقیم از دام آلوده به دام سالم بسرعت و سریع اتفاق می افتد و بعنوان راه انتقال اولیه بیماری در گله محسوب می گردد.
گوساله ها در اثر خوردن شیر دامهای مبتلاء که حاوی مقادیر زیادی ویروس تب برفکی میباشدو یا لیسیـدن گوسالــه ها توسط مادران مبتلاء ویروس تب برفکی میتوانداز طریق خوراکی به آنها منتقل و سبب بروز فرم های کلینیکی و حاد بیماری در آنها می گردد که می تواند منجر به مرگ و میر سریع در آنها گردد.
در نشخوارکنندگان مسن گاو – گاومیش و گوسفند و بز ویروس باید از طریق سیستم تنفسی به بدن دام راه پیدا کند. استعداد گاو به ابتلا در اثر استنشاق هوای آلوده به دلیل حجم بالای هوای تنفسی چندین برابر گوسفند و بز می باشد.ویروس تب برفکی پس از جایگزین شدن در بافت پوششی حلق و دستگاه تنفسی تکثیر یافته و از طریق سیستم لنف وارد خون شده که با تب شدید همراه است، سپس تمام بافت های اپی تلیال (موکوسی) را آلوده می سازد.
انتقال غیرمستقیم:
ابزار و وسائل آلوده مورد استفاده از جمله انواع سرنگ، سرسوزن، وسائل تلقیح مصنوعی، رفت و آمد وسائط نقلیه و تردد افراد میتواند سبب انتقال بیماری می شود.
انتقال بیماری توسط باد تا چند کیلومتر و از دامداریهای آلوده به مناطق پاک و عاری از بیماری صورت میگیرد و فاکتورهای از جمله زمان و حجم ویروس پراکنده شده و تعداد دام مبتلا در کانونهای درگیر بیماری در این نوع انتقال موثر میباشند.
انتقال بیماری از طریق فراورده های خام دامی نظیر گوشت، شیر، پشم، پوست و... آلوده نیز گزارش گردیده است.
- خسارات اقتصادی بیماری:
با توجه به این امر که تا کنون مطالعه جامعی بر روی خسارات اقتصادی بیماری در سطح کشور صورت نگرفته است و برآورد آن با توجه به ماهیت بیماری چندان ساده نمی باشد، لذا به ارقام اعلام شده از سوی دفتر بین المللی بیماری های واگیر دام OIE استناد می شود. برابر با اعلام این دفتر خسارات بیماری در کشورهائی که بیماری را به شکل بومی دارند به شرح ذیل می باشد:
- 25% کاهش تولید شیر در گله های مبتلا
- 25% کاهش تولید گوشت در گله های مبتلا
- 25% کاهش تولید پشم در گله های مبتلا
- 5% تلفات در دام های مبتلا(جوان)
البته به این خسارات بایستی هزینه های اقتصادی ناپیدای ناشی از حضور بیماری از قبیل، هزینه های درمان، ناباروری و کاهش باروری، محدودیت در تجارت دام و فراورده های خام دامی و.... را که قابل محاسبه نیستند، نیز اضافه نمود.
- کنترل بیماری:
کنترل بیماری تب برفکی بسیار مشکل میباشد. مقاومت عامـل بیمــاری در طبیعــت و عفونت زائـی شدیــد آن به همراه سایر عوامل از جمله تغییرات آنتی ژنتیکی ویروس و پیدایش تحت تیپ های جدید آن و مهمتر از همه توان ایجــاد بیمـاری در گونه های مختلف نشخوارکنندگـان اهلی (گاو – گاومیش – گوسفند و بز و نشخوارکنندگان) وحشی و وجود دامهای ناقل و حامل ویروس تب برفکی که اغلب متعاقب عفونت طبیعی پدیدار میشوند در بقاء عفونت و بیماری در یک جمعیت و منطقه تاثیر داشته و کنترل این بیماری را بسیار مشکل و همراه با هزینه های کلان نموده است.
در این دستورالعمل کنترل بیماری بر پایه سه اصل لازم الاجراء و مکمل یکدیگر توصیه شده است:
الف – اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی و بخصوص تیپ های جدید و غیربومی.
ب- مراقبت کلینیکی و سرولوژیکی به منظور شناخت تغییرات بیماری و ماهیت سویه های در گردش.
ج - واکسیناسیون و ایجاد پوشش ایمنی در دامهای مورد هدف با استفاده از واکسن کشته (استفاده از واکسن زنده تب برفکی بدلیل ایجاد میوکارایت شدید و انتشار ویروس تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است).

واحد مبارزه با بیماریهای دامی شبکه دامپزشکی شهرستان نایین

تب برفکیتب برفکیتب برفکی

لینک مطلب



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انتقال مطالب به سایت جدید نایین نیوز دات آی آر Naein News NaeinN
رؤیا احمدی درگذشت
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.naeinpeyk.tk