اصفهان در زمان صفویه یکی از مراکز عمده قالیبافی بود، در این شهر تعداد زیادی کارگاه وجود داشت که در آن قالی های زربفت می بافتند. اصفهان در زمان دسیسه های افغان آسیب فراوان دید و تعداد بسیاری از هنرمندان و صنعتگران خود را از دست داد، ولی پس از چندی توانست رونق اولیه خود را به دست آورد. در زمان قاجاریه قالی بافی اصفهان دوباره احیا شد و در جنگ جهانی اول اصفهان یکی از مراکز عمده تهیه قالیچه بود و پس از آن نیز بحران های زیاد اقتصادی تأثیری در کار قالی بافی نگذاشت چون قالیچه های آن بسیار ارزان تهیه می شد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان درخصوص تاریخچه قالی بافی در این استان به میراث آریا(chtn) گفت: تعداد رنگ های انتخاب شده در قالی های اصفهان بسیار محدود است که علت اصلی آن کم توجهی رنگرزان و تولید کنندگان به این مسأله است. "احمد ادیب" با اشاره به اینکه در بافت قالی ها رنگ های طبیعی کاربرد کمتری دارد، افزود: در قالی های خوب بیشتر از رنگ های شیمیایی دندانه ای استفاده می شود. وی ادامه داد: در روستاهای اطراف اصفهان نیز دارهای قالی زیادی وجود دارد که روی این دارها، قالی و قالیچه ها طرح شاه عباسی و سایر طرح های اصفهان بافته می شود. وی با بیان اینکه رنگ های به کار رفته در این قالی ها بیشتر نباتی است، گفت: این رنگ ها از روناس، قارا، اسپرک، گنده یا گندل، پوست گردو، پوست انار و چند گیاه دیگر درست می شود. ادیب به قالیچه های بختیاری و قالی های جوشقان اشاره کرد و افزود: این قالی ها در حال حاضر در روستاها و شهرهای اطراف اصفهان بافته می شود. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان با بیان اینکه قالیچه های بختیاری بیشتر در روستاهای شهرکرد و چهارمحال و بختیاری بافته می شد، گفت: قالی و قالیچه های جوشقان نیز از زمان صفویه مشهور بوده و سابقه آن به پیش از زمان صفویان می رسد. وی با تأکید بر اینکه نقش قالی جوشقان شکسته است، افزود: رنگ های این نوع قالی از بهترین رنگ های طبیعی انتخاب می شود و از 250 سال پیش تاکنون همچنان ثابت مانده است. ادیب توضیح داد: در میمه واقع در سه فرسنگی جوشقان بر سر جاده اصفهان به تهران نیز قالی هایی با همان نقش شکسته جوشقانی اما ریزبافت و بهتر از کار خود جوشقان بافته می شود. وی، با بیان اینکه در نایین نیز قالی های خاصی بافته می شود، گفت: صنعت قالی بافی در نایین در آستانه جنگ دوم جهانی آغاز شد و چون بافندگان آنجا همواره با پشم نازکتر سر و کار داشتند به بافتن قالیچه های بسیار ریزبافت پرداختند و از آنجا که میزان تولید کم و جنس بسیار خوب بود، بازار خوبی برای کالای خود یافتند. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان ادامه داد: به این ترتیب قالی نایین که شاید بهترین قالی امروز ایران باشد، پدید آمد زیرا پشم نایین نازکتر و نرمتر از دیگر پشم های ایران است. وی خاطرنشان کرد: شاید 90 درصد قالی های اصفهان دارای زمینه کرم رنگ با یک ترنج سر مدادی یا آجری و حاشیه ای با رنگ آجری تند و رنگ های فرعی است، زیرا در صنعت قالی بافی اصفهان بیش از 15 رنگ بکار برده نمی شود.